Articol de Daniel Scorpie - Publicat sambata, 17 mai 2025 09:47 / Actualizat sambata, 17 mai 2025 20:56
Spectacolul de promovare a unor noi ghete Adidas care a luminat cerul de deasupra Acropolelor din Atena a provocat indignare în Grecia. Într-atât de mult încât Guvernul a promis să ia măsuri legale, afirmând că nu a fost acordată nicio autorizație pentru „reclama de prost gust”!
„Procedura legală nu a fost respectată”, a declarat ministrul culturii din Grecia, Lina Mendoni, atunci când a fost întrebată de mass-media și de partidele de opoziție de stânga despre ultima inițiativă publicitară a celor de la Adidas. Aceștia și-au ales un simbol sacru al Atenei pentru reclama în care o uriașă gheată a producătorului german reprodusă cu drone calcă pe Acropole, consideră grecii.
„Este ca și cum gheata Adidas ar lovi cu piciorul în Acropole!”, s-a revoltat ministrul elen la Radio Skaï. Care a mai anunțat că o plângere împotriva „oricărei persoane responsabile” va fi depusă la instanțele de judecată, ce ar trebui să investigheze rapid problema. Filiala Adidas din Grecia nu a răspuns solicitărilor AFP, după cum relatează Le Parisien.
„Este o încălcare a legilor țării. Reclama neautorizată a afectat imaginea unui monument din patrimoniul universal!”
Fotografiile cu spotul publicitar, care au apărut pe primele pagini ale mai multor publicații, au fost realizate joi seara, în timpul unui show cu drone organizat de Essence Mediacom.
Acestea au avut ca scop promovarea ghetelor Adidas pe esplanada Palatului Zappeion, o clădire neoclasică din centrul Atenei administrată de o comisie guvernamentală de patrimoniu și supravegheată de Ministerul Finanțelor.

Essence Mediacom ar fi cerut pe 30 aprilie administratorilor Zappeion permisiunea de a organiza spectacolul și a obținut-o în schimbul achitării sumei ridicole de 380 de euro! Dar, conform ministrului citat, Zappeion ar fi trebuit să solicite Ministerului Culturii „aprobarea pentru această autorizație”. „A existat o încălcare a legii privind bunurile arheologice”, insistă Lina Mendoni.
„Acropole, un simbol mondial al culturii și democrației, nu poate fi tratat ca un fundal pentru scopuri comerciale!”
Legea privind utilizarea imaginilor din siturile arheologice din Grecia este deosebit de strictă. Vizitat de peste 4,5 milioane de persoane în 2024, templul Parthenon din vârful Acropolei datează din secolul al V-lea înainte de Hristos și face parte din patrimoniul mondial UNESCO.
„Acropole, simbol mondial al culturii și democrației, nu poate fi tratat ca un fundal pentru scopuri comerciale. Se ridică mari semne de întrebare cu privire la rolul și responsabilitatea Ministerului Culturii!”, a declarat Pasok, principalul partid de opoziție.
La începutul lunii trecute, Ministerul Culturii a refuzat cererea regizorului grec Yorgos Lanthimos, laureat al Premiului Oscar, de a filma pe Acropole, susținând că scenele din filmuleț nu cadrează cu imaginea sitului istoric. „«Nu» lui Yorgos Lanthimos, «da» pentru Adidas. «Nu» pentru artă, «da» pentru bani", critică presa din Grecia.