Articol de Andrei Crăiţoiu, Ionuţ Iordache, Remus Dinu, Cezar Titor - Publicat miercuri, 18 iunie 2025 18:45 / Actualizat joi, 19 iunie 2025 00:24
Fabrica Volkswagen din Bratislava este una dintre cele mai moderne și importante unități de producție ale Grupului Volkswagen din Europa. A fost inaugurată în 1991, după căderea Cortinei de Fier, existând numeroase tatonări și înainte, VW fiind interesată de preluarea Skoda, marca națională auto a Cehoslovaciei, ulterior Cehiei, care a fost privatizată după Revoluția de Catifea și a intrat sub egida grupului VW în 2000.
Uzina se află în capitala Slovaciei și joacă un rol strategic în lanțul global de producție al companiei. Reporterii GSP au surprins cadre inedite cu fabrica. În scurtul timp petrecut în proximitatea acesteia, nu mai puțin de 18 autovehicule VW și Skoda au ieșit pe trailere pentru a fi scoase la vânzare.
FOTO. Fabrica Volkswagen din Bratislava produce modele folosite în întreaga lume
Aceasta este singura fabrică din lume care produce pe aceeași linie de asamblare mai multe modele de lux, inclusiv Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Cayenne Coupe, Skoda Superb sau Volkswagen Passat.
De-a lungul timpului, pe porțile fabricii au mai ieșit și modele de Skoda Karoq (2020–2023), VW Up! (2011–2023), SEAT Mii (2011–2021), Skoda Citigo (2011–2020), Skoda Octavia (2008–2010), VW Polo (1999–2007), VW Golf (1994–2005) sau VW Bora (1998–2006).
Cu peste 11.000 de angajați, uzina din Bratislava este un pilon important al economiei slovace, fiind unul dintre cei mai mari angajatori și exportatori din țară. Fabrica este recunoscută pentru gradul înalt de automatizare, inovație tehnologică și sustenabilitate, având inclusiv o secție de producție de caroserii și un sistem ecologic de vopsire.
Sectorul auto este esențial pentru economia slovacă
De altfel, nu doar Bratislava depinde de sectorul auto. Acesta însumează 13% din PIB-ul țării, 54% din producția industrială, 33% din exporturile industriale, Slovacia fiind liderul mondial în numărul de mașini produse per locuitor.
Pe lângă fabrica Volkswagen din Bratislava, țara mai găzduiește alți trei giganți auto: Stellantis în Trnava (din 2003), KIA în Zilina (din 2004) și Jaguar Land Rover în Nitra (din 2016).
În total, 230.000 de locuri de muncă asigură sectorul auto în Slovacia - aproximativ 10% din întreaga țară.
În 2024, Slovacia a produs 993.000 de vehicule, însă estimările pentru 2025 sunt ceva mai optimiste: aproximativ 1,2 milioane de noi mașini. Cu doi ani în urmă, cele mai recente date publicate susțin că Slovacia a exportat mașini în valoare de 33,5 miliarde de dolari, plasând țara pe locul 10 într-un top al exportatorilor de mașini la nivel global. Principalele destinații ale slovacilor au fost, în ordine, Germania, SUA, Regatul Unit, Franța și China.
Noile măsuri tarifare ale lui Donald Trump pot strivi economia Slovaciei
Primăvara acestui an a venit cu un set tarifar din partea Statelor Unite ale Americii, care lovesc în plin economia Slovaciei. Administrația americană, sub conducerea președintelui Donald Trump, a decis impunerea unei taxe suplimentare de 25% pentru importurile din sectorul auto.
Noile tarife au intrat în vigoare pe 2 aprilie, dată pe care Trump a descris-o drept „ziua eliberării”. Aceasta reprezintă o promisiune protecționistădin campania electorală trecutăa președintelui republican. Donald Trump a invocat o lege din 1962 pentru a putea impune creșterea de taxe pe orice ține de vehicule sau părți auto care vin în SUA.
În momentul anunțării noilor tarife, Jaguar Land Rover anunța deja stoparea exporturilor peste Ocean. „Economiile mici și deschise, precum cea din Slovacia, pot simți rapid efectele tarifelor”, spunea Richard Grievson, director la Institutul Vienez de Economie Internațională. Potrivit reprezentanților băncilor din Slovacia, PIB-ul țării ar putea fi afectat cu până la 1,5% până în 2028.
La acel moment, Eduard Heger, fostul prim-ministru al Slovaciei, l-a criticat pe Robert Fico, actualul șef al Guvernului, contestat în zonă pentru tendințele extremiste: „S-a concentrat pe lucruri irelevante și a ignorat ceea ce e cel mai important, adică industria auto. Este coloana economiei noastre.”
Iar analistul Tomas Koziak merge mai departe: „Ce se întâmplă acum amenință să adâncească problemele economice ale Slovaciei. Și ar putea provoca mari probleme Guvernului. Toți liderii, mai ales Fico, au aplaudat și și-au asumat meritele când o companie auto a venit în țară. Dar acum se adeveresc avertismentele privind riscurile unei economii bazate excesiv pe industria auto.”
Fabrica din Bratislava migrează deja către electrice
Slovacia începe să se orienteze și spre vehicule electrice și hibride, în contextul tranziției verzi la nivel continental și global. Autovehiculele electrice devin din ce în ce mai populare, iar industria auto din Slovacia nu poate bate pasul pe loc.
Volkswagen Bratislava a început deja producția de componente pentru vehicule electrice, fiind prima dintre cele patru mari fabrici menționate anterior care a implementat acest lucru.