SPORTURI  »  NOUTATI AUTO  »  AUTO

CORESPONDENȚĂ DIN SLOVACIA GSP a ajuns în „epicentrul” industriei puse la pământ de Donald Trump în Slovacia

GSP a ajuns în „epicentrul” industriei puse la pământ de Donald Trump în Slovacia // foto: Ionuț Iordache (GSP) +48   FOTO
GSP a ajuns în „epicentrul” industriei puse la pământ de Donald Trump în Slovacia // foto: Ionuț Iordache (GSP)

Articol de , , , - Publicat miercuri, 18 iunie 2025 18:45 / Actualizat joi, 19 iunie 2025 00:24

Fabrica Volkswagen din Bratislava este una dintre cele mai moderne și importante unități de producție ale Grupului Volkswagen din Europa. A fost inaugurată în 1991, după căderea Cortinei de Fier, existând numeroase tatonări și înainte, VW fiind interesată de preluarea Skoda, marca națională auto a Cehoslovaciei, ulterior Cehiei, care a fost privatizată după Revoluția de Catifea și a intrat sub egida grupului VW în 2000.

Uzina se află în capitala Slovaciei și joacă un rol strategic în lanțul global de producție al companiei. Reporterii GSP au surprins cadre inedite cu fabrica. În scurtul timp petrecut în proximitatea acesteia, nu mai puțin de 18 autovehicule VW și Skoda au ieșit pe trailere pentru a fi scoase la vânzare.

FOTO. Fabrica Volkswagen din Bratislava produce modele folosite în întreaga lume

+43 FOTO

Aceasta este singura fabrică din lume care produce pe aceeași linie de asamblare mai multe modele de lux, inclusiv Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Cayenne Coupe, Skoda Superb sau Volkswagen Passat.

De-a lungul timpului, pe porțile fabricii au mai ieșit și modele de Skoda Karoq (2020–2023), VW Up! (2011–2023), SEAT Mii (2011–2021), Skoda Citigo (2011–2020), Skoda Octavia (2008–2010), VW Polo (1999–2007), VW Golf (1994–2005) sau VW Bora (1998–2006).

Cu peste 11.000 de angajați, uzina din Bratislava este un pilon important al economiei slovace, fiind unul dintre cei mai mari angajatori și exportatori din țară. Fabrica este recunoscută pentru gradul înalt de automatizare, inovație tehnologică și sustenabilitate, având inclusiv o secție de producție de caroserii și un sistem ecologic de vopsire.

+43 FOTO

Sectorul auto este esențial pentru economia slovacă

De altfel, nu doar Bratislava depinde de sectorul auto. Acesta însumează 13% din PIB-ul țării, 54% din producția industrială, 33% din exporturile industriale, Slovacia fiind liderul mondial în numărul de mașini produse per locuitor.

Pe lângă fabrica Volkswagen din Bratislava, țara mai găzduiește alți trei giganți auto: Stellantis în Trnava (din 2003), KIA în Zilina (din 2004) și Jaguar Land Rover în Nitra (din 2016).

În total, 230.000 de locuri de muncă asigură sectorul auto în Slovacia - aproximativ 10% din întreaga țară.

În 2024, Slovacia a produs 993.000 de vehicule, însă estimările pentru 2025 sunt ceva mai optimiste: aproximativ 1,2 milioane de noi mașini. Cu doi ani în urmă, cele mai recente date publicate susțin că Slovacia a exportat mașini în valoare de 33,5 miliarde de dolari, plasând țara pe locul 10 într-un top al exportatorilor de mașini la nivel global. Principalele destinații ale slovacilor au fost, în ordine, Germania, SUA, Regatul Unit, Franța și China.

Noile măsuri tarifare ale lui Donald Trump pot strivi economia Slovaciei

Primăvara acestui an a venit cu un set tarifar din partea Statelor Unite ale Americii, care lovesc în plin economia Slovaciei. Administrația americană, sub conducerea președintelui Donald Trump, a decis impunerea unei taxe suplimentare de 25% pentru importurile din sectorul auto.

Noile tarife au intrat în vigoare pe 2 aprilie, dată pe care Trump a descris-o drept „ziua eliberării”. Aceasta reprezintă o promisiune protecționistădin campania electorală trecutăa președintelui republican. Donald Trump a invocat o lege din 1962 pentru a putea impune creșterea de taxe pe orice ține de vehicule sau părți auto care vin în SUA.

În momentul anunțării noilor tarife, Jaguar Land Rover anunța deja stoparea exporturilor peste Ocean. „Economiile mici și deschise, precum cea din Slovacia, pot simți rapid efectele tarifelor”, spunea Richard Grievson, director la Institutul Vienez de Economie Internațională. Potrivit reprezentanților băncilor din Slovacia, PIB-ul țării ar putea fi afectat cu până la 1,5% până în 2028.

+43 FOTO

La acel moment, Eduard Heger, fostul prim-ministru al Slovaciei, l-a criticat pe Robert Fico, actualul șef al Guvernului, contestat în zonă pentru tendințele extremiste: „S-a concentrat pe lucruri irelevante și a ignorat ceea ce e cel mai important, adică industria auto. Este coloana economiei noastre.

Iar analistul Tomas Koziak merge mai departe: „Ce se întâmplă acum amenință să adâncească problemele economice ale Slovaciei. Și ar putea provoca mari probleme Guvernului. Toți liderii, mai ales Fico, au aplaudat și și-au asumat meritele când o companie auto a venit în țară. Dar acum se adeveresc avertismentele privind riscurile unei economii bazate excesiv pe industria auto.”

Fabrica din Bratislava migrează deja către electrice

Slovacia începe să se orienteze și spre vehicule electrice și hibride, în contextul tranziției verzi la nivel continental și global. Autovehiculele electrice devin din ce în ce mai populare, iar industria auto din Slovacia nu poate bate pasul pe loc.

Volkswagen Bratislava a început deja producția de componente pentru vehicule electrice, fiind prima dintre cele patru mari fabrici menționate anterior care a implementat acest lucru.

+43 FOTO
Citește și:
Antena 1 ar dori să împartă CM 2026 cu alt post TV din România! Care sunt motivele
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Antena 1 ar dori să împartă CM 2026 cu alt post TV din România! Care sunt motivele
Fostul atacant de la FCSB merge alături de Gabi Tamaș la Survivor România! Va intra în echipa „Războinicilor”
Superliga
Fostul atacant de la FCSB merge alături de Gabi Tamaș la Survivor România! Va intra în echipa „Războinicilor”
În direct la TV, Andrei Nicolescu l-a întrebat pe Mihai Stoica despre un posibil transfer: „Cum a rămas?”
Superliga
În direct la TV, Andrei Nicolescu l-a întrebat pe Mihai Stoica despre un posibil transfer: „Cum a rămas?”
„Legendă GSP”, Rodion Cămătaru a vrut să investească în Grecia, dar a avut un șoc: „Acolo NU ai voie să faci asta” » De ce l-a refuzat pe Mihai Rotaru
Special
„Legendă GSP”, Rodion Cămătaru a vrut să investească în Grecia, dar a avut un șoc: „Acolo NU ai voie să faci asta” » De ce l-a refuzat pe Mihai Rotaru
Platformă taxi din România intră în concurență directă cu Uber și Bolt FOTO
Profit.ro
Platformă taxi din România intră în concurență directă cu Uber și Bolt FOTO
Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport

„Fotbalistul Anului”, Andrei Rațiu, interviu de gală la Madrid: „Nu sunt arogant. Sunt doar timid” + „Vini jr. cel mai incomod? Nu! El e mult mai electrizant!”

„Trebuie obsesie, dar și liniște” » David Popovici e „Sportivul Anului” și vorbește într-un interviu-eveniment despre o mare provocare: „N-am trecut niciodată prin așa ceva”


Comentarii (3)
abavati
abavati  •  19 Iunie 2025, 11:47

Nu e vina lui Trump ca UE taxeaza la greu orice vine in UE din SUA. Orice țară din lumea asta isi doreste sa nu aibe deficit comercial negativ (pare-se ca in fara de Romania, dar asta e alta poveste). Vina pentru situatia asta e a mirabolantei comisii ue a lu' ursulina care nu a deschis negocieri cu americanii (spre deosebire de englezi caresi-au rezolvat problema). Sa nu uitam ca un cap luminat de la Bruxelles propuses sa puna taxe de peste 100% la Jack Daniels si alte whiskey-uri americane. Noroc ca l-a trezit ministrul american al comertului care i-a zis ca nu-i problema ca atunci taxeaza si ei cu 100% toate vinurile, coniace, sampaniile si ce mai vine din ue (adica franta si italia in primul rand) de era sa faca producatorii AVC in corpore.

kordell
kordell  •  19 Iunie 2025, 01:09
Postat de Mondo70 pe 18 Iunie 2025, 22:01

Copiii astia care au scris articolul nu au nici cea mai mica idee economica, probabil ca au fost colegi de clasa cu Becali. US are tarife in defavoarea ei cu majoritate tarilor, pentru cei care isi amintesc si Riomania are "cluaza de natiunu favorizata". La schimbul de marfuri, import export, US are mai tot timpul un deficit pt ca ii favorizeaza pe ceilalti. Trump s-a hotarit sa schimbe balanta si sa echilibreze deficitul, problema este ca o face prea abrupt.

Corect , nimeni nu scrie ce tarife practicau celelalte tari in comertul cu US .

Mondo70
Mondo70  •  18 Iunie 2025, 22:01

Copiii astia care au scris articolul nu au nici cea mai mica idee economica, probabil ca au fost colegi de clasa cu Becali. US are tarife in defavoarea ei cu majoritate tarilor, pentru cei care isi amintesc si Riomania are "cluaza de natiunu favorizata". La schimbul de marfuri, import export, US are mai tot timpul un deficit pt ca ii favorizeaza pe ceilalti. Trump s-a hotarit sa schimbe balanta si sa echilibreze deficitul, problema este ca o face prea abrupt.

Vezi toate comentariile (3)
Comentează