SPORTURI  »  HANDBAL  »  CM 2025

CORESPONDENȚĂ DIN ROTTERDAM Rotterdam nu-i Amsterdam! 5 curiozităţi despre oraşul-port care a fost casa handbalistelor noastre la Campionatul Mondial

Rotterdam FOTO: Imago Images
Rotterdam FOTO: Imago Images

Articol de , - Publicat luni, 08 decembrie 2025, 10:28 / Actualizat luni, 08 decembrie 2025 10:29

„Tricolorele” părăsesc astăzi Rotterdam-ul, orașul unde au obținut locul 9 în lume pentru România, cel mai bun din ultimii 10 ani

Fără a avea pretenția că am reușit să cunoaștem cu adevărat Rotterdam în cele 12 zile petrecute aici, mai ales că am stat o bună parte din timp la sala Ahoy și vremea nu a fost prea prietenoasă pentru turiști, am rămas cu câteva impresii despre al doilea cel mai mare oraș al Olandei, sau al Țărilor de Jos, așa cum a fost redenumită țara începând cu 1 ianuarie 2020.

Iar pentru că Amsterdam este un oraș mult mai cunoscut românilor și, implicit, nouă, am încercat să facem o comparație între cele două „dam”-uri. Și am descoperit 5 diferențe care ne-au atras atenția.

România încheie în forță Campionatul Mondial: recital cu Elveția! » Obiectiv ÎNDEPLINIT: clasamentul final al grupei principale
CM 2025
România încheie în forță Campionatul Mondial: recital cu Elveția! » Obiectiv ÎNDEPLINIT: clasamentul final al grupei principale

1. Arhitectura atipică

Distrus în mare măsură în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, mai ales în zona centrală, Rotterdam a fost reconstruit într-un stil avangardist și experimental.

Pare că orice arhitect cu idei năstrușnice a primit acceptul autorităților de a „redesena” orașul. Așa a luat naștere un amalgam de clădiri cu stiluri arhitecturale total diferite, de la clădiri postmoderne, high-tech și futuriste, la blocuri de locuit care par din Balcani sau la case și vile elegante.

Imagini din Rotterdam FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
+44 FOTO

Dacă Amsterdam este celebru pentru clădirile sale joase, cu fațade ornamentale și cromatică unitară, formată din cărămidă roșie sau maro închis, Rotterdam e din altă poveste.

Este singurul oraș cu adevărat „de zgârie-nori” din Țările de Jos. Aici se află cele mai înalte șapte clădiri din țară, prima fiind De Zalmhaven, care măsoară 215 metri.

Această densitate mare de beton, oțel și sticlă se întrepătrunde cu clădiri masive și complet nonconformiste, cu geometrii neobișnuite, combinații de culori și forme extrem de ciudate.

Vulpea uriașă și falusul imens

Și pare că nu doar arhitecții au primit acceptul de a-și duce ideile la capăt, ci și artiștii stradali.

Așa au apărut în oraș o vulpe uriașă cu o plasă de cumpărături în gură, un BMW roșu care pare că iese dintr-o clădire, o rață imensă desenată ca un iepure, sau un falus gigantic galben creat de sculptorul Joep van Lieshout.

Rotterdam nu-i Amsterdam! 5 curiozităţi despre oraşul-port care a fost casa handbalistelor noastre la Campionatul Mondial

Piese de artă care ar părea ridicole în Amsterdam, dar care aici sunt atracții turistice.

Mai mult, în portul uriaș am întâlnit o fermă plutitoare, dar și un vas imens de croazieră folosit acum ca loc de cazare temporară pentru străini care au obținut azil.

Imagini din Rotterdam, ferma plutitoare FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
+44 FOTO

2. Mai puțini turiști

Fiind un oraș mai degrabă industrial, fiind „casa” celui mai mare port al Europei, Rotterdam atrage un număr mult mai mic de turiști decât Amsterdam.

Deși cifrele exacte sunt greu de cuantificat, se spune că Rotterdam are aproximativ 1,5 milioane de turiști pe an, de aproape șase ori mai puțin decât capitala constituțională a țării.

Dacă în Amsterdam putem vorbi de supraturism și de faptul că orașul este sufocat, în Rotterdam atmosfera e mult mai relaxată.

Turismul se bazează pe arhitectura modernă, designul urban sau experiențele culturale contemporane. Se spune că e un fel de Berlin al Țărilor de Jos.

Oamenii vin aici pentru city-break în stil avangardist, pentru festivaluri de muzică sau pentru street food. Atmosfera este una mai „locală”, mai puțin turistică, așa cum este în Amsterdam.

3. Și mai puține coffeeshop-uri

Chiar dacă în Țările de Jos vânzarea și consumul de cannabis nu sunt „legalizate” oficial, ele sunt tolerate prin politica numită gedoogbeleid — deținerea a până la 5 grame „soft‑drugs” (cannabis sau hașiș) pentru uz personal.

„Coffeeshop”-urile sunt singurele locuri unde vânzarea de cantități mici este tolerată, cu reguli stricte: max. 5 g/zi per persoană, fără vânzare de alcool sau droguri „tari”, fără publicitate și fără vânzare către minori.

Rotterdam nu-i Amsterdam! 5 curiozităţi despre oraşul-port care a fost casa handbalistelor noastre la Campionatul Mondial

Dacă aceste coffeeshop-uri sunt peste tot în Amsterdam (în jur de 165 de asemenea localuri), nu același lucru este valabil în Rotterdam, unde se estimează că sunt doar vreo 40.

Mai mult, de la 1 ianuarie 2013, coffeeshop-urile nu ar trebui să vândă persoanelor care nu sunt rezidente ale Olandei. Regulă care nu se aplică aproape deloc în Amsterdam, dar care este mai strict respectată în Rotterdam.

4. Fără Red District

Dacă Amsterdam atrage mulți turiști și datorită „Cartierului Roșu”, zona în care prostituția a ajuns punct de atracție, Rotterdam a eliminat complet acest district întâlnit în mai multe orașe din Țările de Jos.

Istoric a existat o zonă gen „Red Light”, dar aceasta a dispărut în timp din dorința de a limita infracționalitatea, traficul de persoane și exploatarea femeilor.

Rotterdam a renunțat de mult la prostituția în vitrină, fiind unul dintre primele orașe olandeze care a înlăturat acest tip de prostituție vizibilă. Procesul a început în anii ’70 și a continuat treptat prin decizii locale, restructurări urbane și reglementări.

În prezent, prostituția se desfășoară într-un mod mai ferit în Rotterdam, prin bordeluri autorizate, cluburi sau servicii de escortă.

5. Nu sunt „obsedați” de biciclete

Amsterdam este recunoscut drept capitala mondială a bicicliștilor, locul în care se spune că sunt mai multe biciclete decât locuitori. Este un oraș iconic pentru biciclete, cu piste dedicate, parcări subterane și supraetajate și cu o cultură puternică de bike-sharing.

Chiar dacă infrastructura velo este dezvoltată și în Rotterdam, numărul celor care aleg această modalitate de transport este mult mai mic.

Explicația este simplă: străzile sunt mult mai largi decât în Amsterdam, iar infrastructura orașului a fost gândită pentru traficul auto și transportul industrial.

Dar în ambele orașe sunt puține mașini comparativ cu alte localități europene, iar blocajele de trafic sunt rare.

Doar că motivele sunt diferite: în Amsterdam traficul auto este limitat, mai ales în centrul istoric, parcările sunt scumpe și accentul se pune pe mobilitate ușoară, gen pietoni sau biciclete. În Rotterdam, bulevardele sunt mai largi, iar transportul în comun este mai rapid și mai diversificat.

Top 5 locuri de vizitat în Rotterdam

1. Delfshaven

Această zonă pitorească a supraviețuit bombardamentelor din 1940 și păstrează clădirile vechi din secolul XVII. Aici se află vechiul port de unde plecau pelerinii olandezi către America.

2. Markthal

Este o combinație ciudată între piață și complex rezidențial, iar la interior tavanul este pictat cu fructe și legume în mărime naturală. Piața a fost construită deasupra unui vechi cimitir.

Rotterdam nu-i Amsterdam! 5 curiozităţi despre oraşul-port care a fost casa handbalistelor noastre la Campionatul Mondial

3. Casele cubice

Cube Houses sau Kubuswoningen sunt niște experimente arhitecturale. Proiectate de Piet Blom, aceste locuințe în formă de cub, înclinate, simbolizează „pădurea urbană”, fiecare casă fiind un „copac”. Sincer, nu creează chiar această impresie 😊.

Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
Imagini din Rotterdam, casele cubice FOTO: Ionuț Iordache
+44 FOTO

4. Portul

Cel mai mare port din Europa poate fi vizitat cu tururi ghidate printre containere și terminale. Ca fapt inedit, are o rețea subterană de tuneluri pentru transportul mărfurilor.

5. Podul Erasmus

Este simbolul modern al orașului și unul dintre cele mai fotografiate obiective. Culoarea și forma sa distinctivă i-au adus denumirea de „Lebăda Albă”.

Citește și:
Noul primar general al Bucureștiului s-a pronunțat în războiul Steaua - FCSB: „Echipa aia din Berceni...”
Superliga
Noul primar general al Bucureștiului s-a pronunțat în războiul Steaua - FCSB: „Echipa aia din Berceni...”
De pe primul loc în clasamentul marcatoarelor, Sorina Grozav anunță: „Anul viitor, la noi acasă...”
Handbal
De pe primul loc în clasamentul marcatoarelor, Sorina Grozav anunță: „Anul viitor, la noi acasă...”
Usturător! Câte voturi a luat Gigi Nețoiu la Primăria Capitalei: depășit până și de un candidat retras din cursă!
Diverse
Usturător! Câte voturi a luat Gigi Nețoiu la Primăria Capitalei: depășit până și de un candidat retras din cursă!
Ungaria a clacat în finalul meciului cu Danemarca! Ce urmează pentru cele două la Campionatul Mondial de handbal
Handbal
Ungaria a clacat în finalul meciului cu Danemarca! Ce urmează pentru cele două la Campionatul Mondial de handbal
FOTO Lanț celebru de restaurante intră în România
Profit.ro
FOTO Lanț celebru de restaurante intră în România
Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport

Soluția de urgență? Un fost mare internațional, pregătit să-i ia locul lui Arne Slot la Liverpool

Louis Munteanu, INTERZIS la interviu?! » Iuliu Mureșan a intervenit în direct și a explicat ce s-a întâmplat după meci


Comentarii (0)

Articolul nu are încă niciun comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează
Close