SPORTURI  »  AUTO  »  MARELE PREMIU AL INDIEI

Formula în ricşă » Primul Grand Prix din India: mulţi bani, multe probleme!

Britanicul Jenson Button, pilotul lui McLaren, a pornit în cursa pentru titlul la Formula ricşelor. Cel la F1 e decis deja. Vettel este nr. 1
Foto: AFP
Britanicul Jenson Button, pilotul lui McLaren, a pornit în cursa pentru titlul la Formula ricşelor. Cel la F1 e decis deja. Vettel este nr. 1 Foto: AFP

Articol de , - Publicat sambata, 29 octombrie 2011 00:00 / Actualizat vineri, 28 octombrie 2011 20:50

Nici nu a început cursa şi piloţii se plîng: "Pista e murdară. Patinăm! Mai bine mergem în ricşă!"

În plină globalizare, Formula 1 explorează noi teritorii, pentru că aşa doreşte Bernie Ecclestone, şeful FIA. Britanicul, foarte mic de înălţime, 1,58 m, dar extrem de influent şi foarte bogat, 4,2 miliarde de dolari, a deschis cea mai importantă şi urmărită competiţie din lumea automobilismului către Emirate, Coreea de Sud şi Singapore în ultimii ani, şi tot el a insistat şi nimeni nu i-a stat în cale pentru ca F1 să aibă în premieră un Grand Prix în India. O ţară în boom economic, într-un moment financiar delicat pentru majoritatea statelor, cu un PIB de 4,06 trilioane de dolari (locul 5 pe glob), nu putea lipsi din circuitul Formulei 1. Chiar dacă ultimul grad al sărăciei se lipeşte de bogăţia extremă, încarnată de Vijay Mallya, patronul scuderiei Force India, omul cu o avere estimată la 1,4 miliarde: "Sîntem mîndri. E un moment important pentru India".

Curent oprit, cîini pe circuit. Şi pămînt pe pistă!
Numai că piloţii şi echipele lor se confruntă deja cu o mulţime de probleme pe circuitul Buddh, proiectat de neamţul Herman Tilke, arhitectul responsabil cu construcţia noilor trasee apărute în ultimul deceniu în F1:

1. La boxe, s-a întrerupt curentul de mai multe ori în primele zile de teste.
2. Cîţiva cîini comunitari au ajuns pe pistă în timpul antrenamentelor. Deşi se spune că la Greater Noida, 50 de kilometri de New Delhi, este cel mai performant sistem de împrejmuire şi de control al accesului pe circuit existent, de care s-a ocupat firma belgiană Betafence, cu un trecut de 130 de ani.

Ce înseamnă sistemul Betafence
9 km de garduri, inclusiv 37 de porţi batante pentru zonele cu spectatori
9 km de sistem de împrejmuire fix şi mobil de securitate pentru accidente, în conformitate cu FIA, pe pista principală
2 km de sisteme de împrejmuire şi 17 porţi pentru zona paddock
3. Pista este murdară! "Asfaltul e acoperit de un strat subţire de pămînt. Incredibil! Vom rula ca pe patinoar", s-a lamentat spaniolul Fernando Alonso, pilotul de la Ferrari, încheind ironic: "Mai bine ne-am fi întrecut cu ricşele".

Pe viaţă şi pe moarte
Pneurile unui monopost "aspiră" praful şi, după ce se va crea o traiectorie ideală, toţi piloţii vor conduce pe acea zonă. Numai că restul pistei va fi acoperit de praf, va deveni foarte alunecoasă, iar depăşirile vor fi teribile, adevărate examene pentru a evita o ieşire în decor fatală. La o săptămînă după ce italianul Marco Simoncelli a murit în plină cursă la Moto GP. La două după decesul britanicului Dan Wheldon, la IndyCar. La fel. Tot pe circuit!

Simulator şi videogame
Cum s-au pregătit piloţii pentru acest circuit de lîngă New Delhi? Din iulie, de cînd a fost creat modelul digital al circuitului, se antrenează pe simulatoare ultraperformante. În primul rînd, pentru a studia traiectoriile ideale. Din 22 decembrie, după apariţia jocului video Formula 1 2011, Vettel, Hamilton, Button, Alonso, Schumacher şi ceilalţi vitezişti din F1 au exersat pe computer manevrele pe care le-ar putea folosi în India.

290 de milioane de euro a costat Buddh International Circuit

120 de mii de locuri
are circuitul din Greater Noida, la 50 km de New Delhi
31 de grade vor fi duminică la ora locală 15:00, cînd va începe Marele Premiu al Indiei

MARELE PREMIU AL INDIEI
Buddh International Circuit
Lungime 5.137 km
Tururi 60
Distanţă totală 308,22 km
Viteză medie estimată 220 km/h

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=a81eP2E8MEQ

BOOM economic într-un oraș din România » Investiție de 650 de milioane de euro: fabrica de anvelope se mută din Rusia

32 de ani de la moartea tragică a fotbalistului român „mai talentat decât Hagi” » Cum l-a „vânat” Securitatea și de ce nu s-a înțeles nici cu Dobrin, nici cu Hagi: „Gică îl înjura, îl scuipa”


Comentarii (1)
fcpipera
fcpipera  •  29 Octombrie 2011, 02:05

radem de india insa Romanikaka nu are nici macar in plan un circuit de formula 1

Vezi toate comentariile (1)
Comentează